Carl August Ludwig Most: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Zobacz też)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 19: Linia 19:
 
}}
 
}}
  
'''Carl August Ludwig Most (1807-1883)''' (ur. [[10 marca]] [[1807]] w Szczecinie, zm. [[27 czerwca]] [[1883]] tamże) – niemiecki malarz malujący w stylu biedermeier, należący w tym czasie do najbardziej znanych artystów Szczecina.
+
'''Carl August Ludwig Most (1807-1883)''', malarz, pejzażysta 
  
 
==Życiorys==
 
==Życiorys==
Linia 25: Linia 25:
 
Urodził się w Szczecinie 10 marca 1807 roku; syn Johanna Christiana Mosta i Anny Charlotte. Jego rodzina od pokoleń mieszkała w Szczecinie. Zarówno jego ojciec jak i dziadek byli mistrzami ślusarskimi. Młody Ludwig wybrał jednak inną drogę i został malarzem.
 
Urodził się w Szczecinie 10 marca 1807 roku; syn Johanna Christiana Mosta i Anny Charlotte. Jego rodzina od pokoleń mieszkała w Szczecinie. Zarówno jego ojciec jak i dziadek byli mistrzami ślusarskimi. Młody Ludwig wybrał jednak inną drogę i został malarzem.
 
[[Plik:Sedina Korsarzy 1.JPG|400px|thumb|right|''Schloß Stettin von der Mitternachtsseite'', 1829 (fragment obrazu)]]
 
[[Plik:Sedina Korsarzy 1.JPG|400px|thumb|right|''Schloß Stettin von der Mitternachtsseite'', 1829 (fragment obrazu)]]
Nie wiadomo do jakiej szkoły uczęszczał. Z pewnością jednak od roku [[1824]] uczył się u malarza Thielego w Stargardzie. Rok później podjął studia w Pruskiej Akademii Sztuk w Berlinie. Tam zdobył sobie uznanie, jako pracowity i utalentowany młodzieniec. W [[1827]] r. przerwał studia i najprawdopodobniej wrócił do Stargardu, gdzie powstały m.in. obrazy „Wieże Bramy Młyńskiej” (1827) oraz „Wnętrze kościoła Mariackiego w Stargardzie” (1828). Ten drugi zakupił sam Fryderyk Wilhelm III. W latach [[1829]]/[[1830]] pobierał nauki w malowaniu żywych modeli, wrócił na Akademię Sztuk, gdzie uczył się w klasie mistrzowskiej prof. Heinricha Lengericha, również szczecinianina, autora obrazów religijnych malowanych m.in. dla nowej kaplicy berlińskiego zamku. W latach [[1825]]-1828 Lengerich pracował w Szczecinie. Jego obrazy znajdowały się w szczecińskich kościołach. Najbardziej znany zatytułowany „Zdjęcie z krzyża” wisiał przez lata w ołtarzu [[Bazylika archikatedralna św. Jakuba|katedry św. Jakuba]], kolejny zdobił ołtarz w [[Kościół św. Jana Ewangelisty|kościele św. Jana]].
+
Nie wiadomo do jakiej szkoły uczęszczał. Z pewnością jednak od roku [[1824]] uczył się u malarza Thielego w Stargardzie. Rok później podjął studia w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Tam zdobył sobie uznanie, jako pracowity i utalentowany młodzieniec. W [[1827]] r. przerwał studia i najprawdopodobniej wrócił do Stargardu, gdzie powstały m.in. obrazy „Wieże Bramy Młyńskiej” (1827) oraz „Wnętrze kościoła Mariackiego w Stargardzie” (1828). Ten drugi zakupił sam Fryderyk Wilhelm III. W latach [[1829]]/[[1830]] pobierał nauki w malowaniu żywych modeli, wrócił na berlińską akademię, gdzie uczył się w klasie mistrzowskiej prof. Heinricha Lengericha, również szczecinianina, autora obrazów religijnych malowanych m.in. dla nowej kaplicy berlińskiego zamku. W latach [[1825]]-1828 Lengerich pracował w Szczecinie. Jego obrazy znajdowały się w szczecińskich kościołach. Najbardziej znany zatytułowany „Zdjęcie z krzyża” wisiał przez lata w ołtarzu [[Bazylika archikatedralna św. Jakuba|katedry św. Jakuba]], kolejny zdobił ołtarz w [[Kościół św. Jana Ewangelisty|kościele św. Jana]].
  
Około 1830 r. Most wyjechał do Drezna. Przez kilka lat współpracował z tamtejszym Saksońskim Towarzystwem Sztuki. Most nie pozostał jednak w Dreźnie na stałe. Dużo podróżował po całych Niemczech, wszędzie wożąc ze sobą szkicowniki. Ich zawartość to wspaniały obraz życia i obyczajów [[XIX wiek]]u Z 19 zachowało się do dzisiaj 8 znajdujących się obecnie w muzeum w Szczecinie. Podczas swoich podróży zawitał do Czech, Tyrolu, w [[1842]] r. udał się do Hamburga (tuż po pożarze miasta). Przewędrował okolice Szczecina i wybrzeże Bałtyku, odwiedził Międzyzdroje, Kołbacz. Często jeździł do Pyrzyc. Wszędzie szkicował napotkanych ludzi, uwieczniał wesela, karczmy, gospody. Dzięki niemu wiemy dokładnie jak wyglądał strój pyrzycki w ówczesnych czasach niezwykle popularny i oryginalny. Podobno podczas wizyty w Londynie ([[1867]]), późniejszy cesarz i król Fryderyk III ubrał swoje dzieci właśnie w takie stroje. Ludwig Most na stałe osiedlił się w Szczecinie w [[1834]] r.
+
Około 1830 r. Ludwig Most wyjechał do Drezna. Przez kilka lat współpracował z tamtejszym Saksońskim Towarzystwem Sztuki. Nie pozostał jednak w Dreźnie na stałe. W 1834 r. powrócił na zawsze do rodzinnego Szczecina. Dużo podróżował po całych Niemczech, wszędzie wożąc ze sobą szkicowniki. Ich zawartość to wspaniały obraz życia i obyczajów [[XIX wiek]]u. Z 19 zachowało się do dzisiaj 8 znajdujących się obecnie w [[Muzeum Narodowe w Szczecinie|muzeum]] w Szczecinie. Podczas swoich podróży zawitał na Śląsk, do Czech, Bawarii, Tyrolu. W [[1842]] r. udał się do Hamburga (tuż po pożarze miasta). Przewędrował okolice Szczecina i wybrzeże Bałtyku od Bad Doberan po [[Kołobrzeg]]. Często jeździł do Pyrzyc. Wszędzie szkicował napotkanych ludzi, uwieczniał wesela, karczmy, gospody. Dzięki niemu wiemy dokładnie jak wyglądał strój pyrzycki w ówczesnych czasach niezwykle popularny i oryginalny. Podobno podczas wizyty w Londynie ([[1867]]), późniejszy cesarz i król Fryderyk III ubrał swoje dzieci właśnie w takie stroje.  
  
9 września 1834 r. do życia powołano Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (''Kunstverein für Pommern''), w zarządzie którego zasiadał sam Most. Także w 1834 odbyła się pierwsza wystawa obrazów Ludwiga Augusta Mosta. Rok później [[20 kwietnia]] [[1835]] r. po raz pierwszy w Szczecinie zorganizowano wystawę sztuki i rzemiosła. Wśród wielu prezentowanych na niej prac, znalazły się także te autorstwa L.A. Mosta. Ogromnym powodzeniem cieszył się „Poranek niedzielny”. Wystawa okazała się wielkim sukcesem, sprzedano wiele obrazów, nadburmistrz Szczecina zadecydował więc o cyklicznym organizowaniu takich wystaw.
+
[[9 września]] [[1834]] r. do życia powołano Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (''Kunstverein für Pommern''), w zarządzie którego zasiadał sam Most. Także w 1834 odbyła się pierwsza wystawa obrazów Augusta Ludwiga Mosta. Rok później [[20 kwietnia]] [[1835]] r. po raz pierwszy w Szczecinie zorganizowano wystawę sztuki i rzemiosła. Wśród wielu prezentowanych na niej prac, znalazły się także te autorstwa A. L. Mosta. Ogromnym powodzeniem cieszył się „Poranek niedzielny”. Wystawa okazała się wielkim sukcesem, sprzedano wiele obrazów, nadburmistrz Szczecina zadecydował więc o cyklicznym organizowaniu takich wystaw.
  
Most regularnie wystawiał swoje obrazy w wielu miastach Niemiec stąd dzisiaj można je odnaleźć w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach. Wśród nabywców jego obrazów był sam król, księżna Elżbieta, stowarzyszenia sztuki w Szczecinie, Dreźnie czy Berlinie. Kilka lat temu w jednym z antykwariatów szczeciński BRE Bank zakupił nieznany dotąd obraz „Handlarze ryb”. Obraz znajduje się obecnie w depozycie Muzeum Narodowego w Szczecinie i był eksponowany niedawno na wystawie „Od Cranacha do Corintha”.
+
Most regularnie wystawiał swoje obrazy w różnych miastach niemieckich w ramach objazdowych stowarzyszeń sztuki, dlatego dzisiaj można je odnaleźć w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach. Wśród nabywców jego obrazów był sam król pruski, księżna Elżbieta Brunszwicka, stowarzyszenia sztuki w Szczecinie, Dreźnie czy Berlinie. W 1999 r. w jednym z antykwariatów szczeciński BRE Bank zakupił nieznany dotąd obraz „Handlarze ryb”. Obraz znajduje się obecnie w depozycie Muzeum Narodowego w Szczecinie i był eksponowany w 2006 r.na wystawie „Od Cranacha do Corintha”.
  
W wieku 23 lat Ludwig poślubił starszą od siebie o dwa lata Karolinę Krüger, z którą miał pięcioro dzieci. Niestety dwie córki zmarły już w pierwszych latach życia, zaś sama Karolina w [[1840]] r., najprawdopodobniej przy porodzie syna. Drugą żoną Ludwiga została Laura Fritz, szczecinianka, z którą miał córeczkę Karolinę. Dziewczynka zmarła w wieku dziewięciu lat.
+
W wieku 23 lat Ludwig Most poślubił starszą od siebie o dwa lata Karolinę Krüger, z którą miał pięcioro dzieci. Niestety dwie córki zmarły już w pierwszych latach życia, zaś sama Karolina w [[1840]] r., najprawdopodobniej przy porodzie syna. Drugą żoną Mosta została Laura Fritz, szczecinianka, z którą miał córeczkę Karolinę. Dziewczynka zmarła w wieku dziewięciu lat.
  
Ludwig był w Szczecinie osobą poważaną i szanowaną, dość popularną i zaliczaną do elity miasta obok Ludwiga Giesebrechta, [[Carl Loewe|Carla Löwego]] czy Hermanna Grassmana (światowej sławy matematyka). Wszyscy oni byli nauczycielami w szczecińskim Gimnazjum Fundacji Mariackiej ([[Altes Marienstiftsgymnasium]]). Most rozpoczął pracę w Gimnazjum 1 grudnia [[1842]] r. jako nauczyciel rysunku i pracował tam przez następne 42 lata. <ref>Most rozpoczynał pracę w Królewskim i Miejskim Gimnazjum (''Königliches und Stadtgymnasium''), które od [[1868]] r. zmieniło nazwę na Gimnazjum Fundacji Mariackiej (''Marienstiftsgymnasium'').</ref> Oprócz tradycyjnych godzin nauki Most udzielał trzem wyższym klasom czterech godzin rysunku. Od [[1875]] r. Ludwig pracował około 16 godzin, w jego dobrowolnych lekcjach udział brało około 40 uczniów. Wśród nich był m.in. Eugen Dekkert. Od Wielkiej Nocy [[1871]] r. wraz z dwoma innymi nauczycielami udzielał się także w Miejskiej Szkole Realnej ([[Schiller-Realgymnasium|''Städtische Realschule'']]). W latach 1874-1883 zamieszkał w jednej z najstarszych kamienic [[Nowe Miasto|Nowego Miasta]], przy ulicy [[Ulica Stoisława|Stoisława]] 4 na II piętrze. W dniu [[16 czerwca]] [[1883]] r. Ludwig przeszedł na emeryturę. Zmarł [[27 czerwca]] tegoż roku na zawał serca. Został pochowany na [[Cmentarz Grabowski przy ul. Matejki|Cmentarzu Grabowskim]].
+
Ludwig Most był w Szczecinie osobą poważaną i szanowaną, dość popularną i zaliczaną do elity miasta obok [[Ludwig Giesebrecht|Ludwiga Giesebrechta]], [[Carl Loewe|Carla Löwego]] czy [[Hermann Grassmann|Hermanna Grassmanna]] (światowej sławy matematyka). Wszyscy oni byli nauczycielami w szczecińskim Gimnazjum Fundacji Mariackiej ([[Altes Marienstiftsgymnasium]]). Ludwig Most rozpoczął pracę w Gimnazjum 1 grudnia [[1841]] r., jako nauczyciel rysunku i pracował tam przez następne 42 lata. <ref>Most rozpoczynał pracę w Królewskim i Miejskim Gimnazjum (''Königliches und Stadtgymnasium''), które od [[1868]] r. zmieniło nazwę na Gimnazjum Fundacji Mariackiej (''Marienstiftsgymnasium'').</ref> Oprócz tradycyjnych godzin nauki Most udzielał trzem wyższym klasom czterech godzin rysunku. Od [[1875]] r. Most pracował około 16 godzin, w jego dobrowolnych lekcjach udział brało około 40 uczniów. Wśród nich był m.in. [[Eugen Dekkert]]. Od Wielkiej Nocy [[1871]] r. wraz z dwoma innymi nauczycielami udzielał się także w Miejskiej Szkole Realnej ([[Schiller-Realgymnasium|''Städtische Realschule'']]). W latach 1874-1883 mieszkał w jednej z najstarszych kamienic [[Nowe Miasto|Nowego Miasta]], przy [[Ulica Stoisława|Johannisstraße]] 4 na II piętrze. Dnia [[16 czerwca]] [[1883]] r. Ludwig przeszedł na emeryturę. Zmarł [[27 czerwca]] tegoż roku na zawał serca. Został pochowany na [[Cmentarz Grabowski przy ul. Matejki|Cmentarzu Grabowskim]].
  
Dorobek jego twórczości to około 280 obrazów oraz wiele rysunków i szkiców. Był synem swoich czasów, wybitnym przedstawicielem biedermeieru, tak lubianego przez ówczesne mieszczaństwo. Spośród dzieł Mosta niezwykle cenne są widoki Szczecina, bardzo liczne portrety i szkice pyrzyckie. Ludwig August namalował m.in. widok zamku od strony północnej, pejzaże miasta widziane ze wzgórz golęcińskich czy od strony [[Łasztownia|Łasztowni]], sceny budowy statków, a także budowle Szczecina, wśród nich dworek Tilebeinów, giełdy i kościoła św. Jakuba. Był autorem autoportretów i portretów rodzinnych, m.in. Carla Löwego, Hermanna Grossmanna, Leona Sauniera czy „Portretu Auguste Schiffmann w wieku dziecięcym” i „Trojga dzieci Hermanna Schultze”. <ref>Biografia malarza opublikowana 10 marca 2007 przez kgirl - Portal Miłośników Dawnego Szczecina sedina.pl</ref>
+
Dorobek jego twórczości to około 280 obrazów oraz wiele rysunków i szkiców. Był synem swoich czasów, wybitnym przedstawicielem biedermeieru, tak lubianego przez ówczesne mieszczaństwo. Spośród dzieł Mosta niezwykle cenne są widoki Szczecina, bardzo liczne portrety i szkice pyrzyckie. August Ludwig Most namalował m.in. widok zamku od strony północnej, pejzaże miasta widziane ze wzgórz golęcińskich czy od strony [[Łasztownia|Łasztowni]], sceny budowy statków, a także budowle Szczecina, wśród nich dworek Tilebeinów, giełdy i kościoła św. Jakuba. Był autorem licznych portretów m.in. Carla Löwego, Hermanna Grassmanna, Leona Sauniera, Heinricha Scheeffera, Henriette Woldermann czy rodziny Kühn, a także autoportretów i portretów rodzinnych, matki, obu żon, dzieci, bratanków, synowych.  
 
{{przypisy}}
 
{{przypisy}}
 
== Galeria ==
 
== Galeria ==
Linia 50: Linia 50:
 
*Twardochleb B. Pasjonat życia, "Kurier Szczeciński", 20 XII 2006.
 
*Twardochleb B. Pasjonat życia, "Kurier Szczeciński", 20 XII 2006.
 
*Wendt E. Der Most-Katalog – eine Bilderrevue. W: "Pommern", H. 4, 2005.
 
*Wendt E. Der Most-Katalog – eine Bilderrevue. W: "Pommern", H. 4, 2005.
 +
==Zobacz też==
 +
*[http://www.pomeranica.pl/wiki/Weduta_wielowidokowa_Szczecina_Augusta_Ludwiga_Mosta Weduta wielowidokowa Szczecina Augusta Ludwiga Mosta]
 +
*[http://www.pomeranica.pl/wiki/Widoki_Szczecina_z_%C5%81asztowni_Augusta_Ludwiga_Mosta Widoki Szczecina z Łasztowni Augusta Ludwiga Mosta]
 +
 
== Linki zewnętrzne ==
 
== Linki zewnętrzne ==
 
* [http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/cenne_bezcenne_utracone/2011_1/Strony_28-34_p.pdf Ewa Gwiazdowska, Dariusz Kacprzak, Dzieła Augusta Ludwiga Mosta. Dzieje minionej i współczesnej kolekcji w szczecińskich zbiorach muzealnych.] [dostęp 2013-01-19]
 
* [http://www.nimoz.pl/upload/wydawnictwa/cenne_bezcenne_utracone/2011_1/Strony_28-34_p.pdf Ewa Gwiazdowska, Dariusz Kacprzak, Dzieła Augusta Ludwiga Mosta. Dzieje minionej i współczesnej kolekcji w szczecińskich zbiorach muzealnych.] [dostęp 2013-01-19]
Linia 55: Linia 59:
  
 
{{AutorP|Karolina Andrzejewska}}
 
{{AutorP|Karolina Andrzejewska}}
 +
{{RedaktorP|[[User:Sylwia Wesołowska|Sylwia Wesołowska]]}}
  
 
{{DEFAULTSORT: Most, Ludwig August}}
 
{{DEFAULTSORT: Most, Ludwig August}}
Linia 61: Linia 66:
 
[[Kategoria:Szczecin]]
 
[[Kategoria:Szczecin]]
 
[[Kategoria:Pomeranica - Malarze]]
 
[[Kategoria:Pomeranica - Malarze]]
 +
[[Kategoria:Pomeranica - Sztuka]]
 
[[Kategoria:Pomeranica - Biografie]]
 
[[Kategoria:Pomeranica - Biografie]]

Aktualna wersja na dzień 14:45, 13 sie 2019


Carl August Ludwig Most
malarz
Data urodzenia 10 marca 1807
Miejsce urodzenia Szczecin
Data śmierci 27 czerwca 1883
Miejsce śmierci Szczecin


Carl August Ludwig Most (1807-1883), malarz, pejzażysta

Życiorys

Urodził się w Szczecinie 10 marca 1807 roku; syn Johanna Christiana Mosta i Anny Charlotte. Jego rodzina od pokoleń mieszkała w Szczecinie. Zarówno jego ojciec jak i dziadek byli mistrzami ślusarskimi. Młody Ludwig wybrał jednak inną drogę i został malarzem.

Schloß Stettin von der Mitternachtsseite, 1829 (fragment obrazu)

Nie wiadomo do jakiej szkoły uczęszczał. Z pewnością jednak od roku 1824 uczył się u malarza Thielego w Stargardzie. Rok później podjął studia w Królewsko-Pruskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie. Tam zdobył sobie uznanie, jako pracowity i utalentowany młodzieniec. W 1827 r. przerwał studia i najprawdopodobniej wrócił do Stargardu, gdzie powstały m.in. obrazy „Wieże Bramy Młyńskiej” (1827) oraz „Wnętrze kościoła Mariackiego w Stargardzie” (1828). Ten drugi zakupił sam Fryderyk Wilhelm III. W latach 1829/1830 pobierał nauki w malowaniu żywych modeli, wrócił na berlińską akademię, gdzie uczył się w klasie mistrzowskiej prof. Heinricha Lengericha, również szczecinianina, autora obrazów religijnych malowanych m.in. dla nowej kaplicy berlińskiego zamku. W latach 1825-1828 Lengerich pracował w Szczecinie. Jego obrazy znajdowały się w szczecińskich kościołach. Najbardziej znany zatytułowany „Zdjęcie z krzyża” wisiał przez lata w ołtarzu katedry św. Jakuba, kolejny zdobił ołtarz w kościele św. Jana.

Około 1830 r. Ludwig Most wyjechał do Drezna. Przez kilka lat współpracował z tamtejszym Saksońskim Towarzystwem Sztuki. Nie pozostał jednak w Dreźnie na stałe. W 1834 r. powrócił na zawsze do rodzinnego Szczecina. Dużo podróżował po całych Niemczech, wszędzie wożąc ze sobą szkicowniki. Ich zawartość to wspaniały obraz życia i obyczajów XIX wieku. Z 19 zachowało się do dzisiaj 8 znajdujących się obecnie w muzeum w Szczecinie. Podczas swoich podróży zawitał na Śląsk, do Czech, Bawarii, Tyrolu. W 1842 r. udał się do Hamburga (tuż po pożarze miasta). Przewędrował okolice Szczecina i wybrzeże Bałtyku od Bad Doberan po Kołobrzeg. Często jeździł do Pyrzyc. Wszędzie szkicował napotkanych ludzi, uwieczniał wesela, karczmy, gospody. Dzięki niemu wiemy dokładnie jak wyglądał strój pyrzycki w ówczesnych czasach niezwykle popularny i oryginalny. Podobno podczas wizyty w Londynie (1867), późniejszy cesarz i król Fryderyk III ubrał swoje dzieci właśnie w takie stroje.

9 września 1834 r. do życia powołano Pomorskie Stowarzyszenie Sztuki (Kunstverein für Pommern), w zarządzie którego zasiadał sam Most. Także w 1834 odbyła się pierwsza wystawa obrazów Augusta Ludwiga Mosta. Rok później 20 kwietnia 1835 r. po raz pierwszy w Szczecinie zorganizowano wystawę sztuki i rzemiosła. Wśród wielu prezentowanych na niej prac, znalazły się także te autorstwa A. L. Mosta. Ogromnym powodzeniem cieszył się „Poranek niedzielny”. Wystawa okazała się wielkim sukcesem, sprzedano wiele obrazów, nadburmistrz Szczecina zadecydował więc o cyklicznym organizowaniu takich wystaw.

Most regularnie wystawiał swoje obrazy w różnych miastach niemieckich w ramach objazdowych stowarzyszeń sztuki, dlatego dzisiaj można je odnaleźć w wielu muzeach i prywatnych kolekcjach. Wśród nabywców jego obrazów był sam król pruski, księżna Elżbieta Brunszwicka, stowarzyszenia sztuki w Szczecinie, Dreźnie czy Berlinie. W 1999 r. w jednym z antykwariatów szczeciński BRE Bank zakupił nieznany dotąd obraz „Handlarze ryb”. Obraz znajduje się obecnie w depozycie Muzeum Narodowego w Szczecinie i był eksponowany w 2006 r.na wystawie „Od Cranacha do Corintha”.

W wieku 23 lat Ludwig Most poślubił starszą od siebie o dwa lata Karolinę Krüger, z którą miał pięcioro dzieci. Niestety dwie córki zmarły już w pierwszych latach życia, zaś sama Karolina w 1840 r., najprawdopodobniej przy porodzie syna. Drugą żoną Mosta została Laura Fritz, szczecinianka, z którą miał córeczkę Karolinę. Dziewczynka zmarła w wieku dziewięciu lat.

Ludwig Most był w Szczecinie osobą poważaną i szanowaną, dość popularną i zaliczaną do elity miasta obok Ludwiga Giesebrechta, Carla Löwego czy Hermanna Grassmanna (światowej sławy matematyka). Wszyscy oni byli nauczycielami w szczecińskim Gimnazjum Fundacji Mariackiej (Altes Marienstiftsgymnasium). Ludwig Most rozpoczął pracę w Gimnazjum 1 grudnia 1841 r., jako nauczyciel rysunku i pracował tam przez następne 42 lata. [1] Oprócz tradycyjnych godzin nauki Most udzielał trzem wyższym klasom czterech godzin rysunku. Od 1875 r. Most pracował około 16 godzin, w jego dobrowolnych lekcjach udział brało około 40 uczniów. Wśród nich był m.in. Eugen Dekkert. Od Wielkiej Nocy 1871 r. wraz z dwoma innymi nauczycielami udzielał się także w Miejskiej Szkole Realnej (Städtische Realschule). W latach 1874-1883 mieszkał w jednej z najstarszych kamienic Nowego Miasta, przy Johannisstraße 4 na II piętrze. Dnia 16 czerwca 1883 r. Ludwig przeszedł na emeryturę. Zmarł 27 czerwca tegoż roku na zawał serca. Został pochowany na Cmentarzu Grabowskim.

Dorobek jego twórczości to około 280 obrazów oraz wiele rysunków i szkiców. Był synem swoich czasów, wybitnym przedstawicielem biedermeieru, tak lubianego przez ówczesne mieszczaństwo. Spośród dzieł Mosta niezwykle cenne są widoki Szczecina, bardzo liczne portrety i szkice pyrzyckie. August Ludwig Most namalował m.in. widok zamku od strony północnej, pejzaże miasta widziane ze wzgórz golęcińskich czy od strony Łasztowni, sceny budowy statków, a także budowle Szczecina, wśród nich dworek Tilebeinów, giełdy i kościoła św. Jakuba. Był autorem licznych portretów m.in. Carla Löwego, Hermanna Grassmanna, Leona Sauniera, Heinricha Scheeffera, Henriette Woldermann czy rodziny Kühn, a także autoportretów i portretów rodzinnych, matki, obu żon, dzieci, bratanków, synowych.

Przypisy

  1. Most rozpoczynał pracę w Królewskim i Miejskim Gimnazjum (Königliches und Stadtgymnasium), które od 1868 r. zmieniło nazwę na Gimnazjum Fundacji Mariackiej (Marienstiftsgymnasium).

Galeria

Bibliografia

  • August Ludwig Most (1807-1883) pomorski artysta epoki biedermeieru - Pommerscher Künstler der Biedermeierzeit, red. Ewa Gwiazdowska i Rafał Makała, [katalog wystawy] Muzeum Narodowe w Szczecinie 10.03.-27.05, Pommersches Landesmuseum Greifswald 8.11-2.12.2007, Szczecin 2007.
  • Twardochleb B. Pasjonat życia, "Kurier Szczeciński", 20 XII 2006.
  • Wendt E. Der Most-Katalog – eine Bilderrevue. W: "Pommern", H. 4, 2005.

Zobacz też

Linki zewnętrzne




Logo pomeranica.jpg
Autor opracowania: Karolina Andrzejewska