Nowy świętoszek (teatr): Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
(Utworzono nową stronę "'''Nowy świętoszek''' - sztuka w wykonaniu Zespółu Dramatycznego przy Wyższej Szkole Ekonomicznej w Szczecinie Ze spe...")
 
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Nowy świętoszek''' - sztuka w wykonaniu [[Zespół Dramatyczny przy WSE|Zespółu Dramatycznego przy Wyższej Szkole Ekonomicznej]] w [[Szczecin|Szczecinie]]
__NOTOC__
Ze spektaklem zespół wystąpił m.in. w Stargardzie, Myśliborzu i Pyrzycach.
'''Nowy świętoszek''' sztuka w wykonaniu [[Zespół Dramatyczny przy WSE|Zespółu Dramatycznego przy Wyższej Szkole Ekonomicznej]] w [[Szczecin|Szczecinie]]
Ze spektaklem zespół wystąpił m.in. w [[Stargard|Stargardzie Szczecińskim]], [[Myślibórz|Myśliborzu]] i [[Pyrzyce|Pyrzycach]].
<br/><br/>
<br/><br/>
== O spektaklu ==
== O spektaklu ==
Linia 7: Linia 8:
'''NOWY ŚWIĘTOSZEK'''
'''NOWY ŚWIĘTOSZEK'''
* '''autorzy:''' Stanisław Dygat i Jan Kott
* '''autorzy:''' Stanisław Dygat i Jan Kott
* '''reżyseria:''' [[Barbara Jurewicz]]
* '''reżyseria:''' Barbara Jurewicz
* '''opieka artystyczna:''' [[Marian Godlewski]]
* '''opieka artystyczna:''' [[Marian Godlewski]]
* '''obsada:''' Kazimierz Kusiak (Świętoszek), [[Krzysztof Gaertig]] (Orgon), Hanna Juss (Pani Parnelle), J. Krasucki (Pan Zgoda), Maciej Daszewski (Molier w prologu, Milicjant), J. Stankiewicz (Elmira), Cezary Czekuć (Damis), K. Jaskuła (Doryna), kol. Daszkowski (Walery), Cz. Popławska (Marianna), Czerwiński / Edmund Michalski (Kleant)
* '''obsada:''' Kazimierz Kusiak (Świętoszek), [[Krzysztof Gaertig]] (Orgon), Hanna Juss (Pani Parnelle), J. Krasucki (Pan Zgoda), Maciej Daszewski (Molier w prologu, Milicjant), J. Stankiewicz (Elmira), Cezary Czekuć (Damis), K. Jaskuła (Doryna), kol. Daszkowski (Walery), Cz. Popławska (Marianna), Czerwiński / Edmund Michalski (Kleant)
Linia 14: Linia 15:


== Z prasy ==
== Z prasy ==
* ''(...) Przegląd zespołów studenckich rozpoczęliśmy od [[Szczecin|Szczecina]]. (...) Ciekawie przedstawia się praca dramatycznego zespołu Wyższej Szkoły Ekonomicznej. Dziewczęta i chłopcy tej uczelni, która się w przyszłym roku przekształci na jedną z nielicznych w Europie Akademii Transportu, inteligentnie i bystro patrzą na otaczające życie. Doznali oni pomocy ze strony szczecińskiego teatru: gorąco się nimi zajęła absolwentka Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, obecnie aktorka szczecińska, [[Barbara Jurewicz]]. Młodzi ekonomiści szczecińscy wybrali ''Nowego świętoszka'' Kotta i Dygata. Ciekawe, że umieli lekko i swobodnie podać dowcip tej komedyjki, umiejętnie prowadząc dialog. Zjawisko obłudy, nadużywania idei dla ciemnych i osobistych celów, poprowadziło ekonomistów szczecińskich poprze te sztukę do jej wielkiego patrona, Moliera. I zrozumieli członkowie zespołu, że twórca Tartuffa i Mizantropa jest - nie gorszym od wielu badaczy - odkrywcą praw życia, nauczycielem precyzyjnego myślenia. Zastanowiło mnie także, iż wykonawca roli Orgona, ośmieszając go, potrafił jednak zachować ludzką jego godnośc. Mimo licznych usterek, (które nie trudno dostrzec) przedstawienie to spełniło rolę wychowawczą. Społeczna praca zespołu, jego wyjazdy do różnych miejscowości zdawałyby się diagnozę tę potwierdzać; o tym świadczy umiejętność pogodzenia pracy w zespole z tempem nauki przedegzaminacyjnej''. '''(L. Baranowski, ''O studenckich zespolach dramatycznych'', „Teatr” 1953 nr 12, s.10)'''
* ''(...) Przegląd zespołów studenckich rozpoczęliśmy od [[Szczecin|Szczecina]]. (...) Ciekawie przedstawia się praca dramatycznego zespołu Wyższej Szkoły Ekonomicznej. Dziewczęta i chłopcy tej uczelni, która się w przyszłym roku przekształci na jedną z nielicznych w Europie Akademii Transportu, inteligentnie i bystro patrzą na otaczające życie. Doznali oni pomocy ze strony szczecińskiego teatru: gorąco się nimi zajęła absolwentka Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, obecnie aktorka szczecińska, Barbara Jurewicz. Młodzi ekonomiści szczecińscy wybrali ''Nowego świętoszka'' Kotta i Dygata. Ciekawe, że umieli lekko i swobodnie podać dowcip tej komedyjki, umiejętnie prowadząc dialog. Zjawisko obłudy, nadużywania idei dla ciemnych i osobistych celów, poprowadziło ekonomistów szczecińskich poprze te sztukę do jej wielkiego patrona, Moliera. I zrozumieli członkowie zespołu, że twórca Tartuffa i Mizantropa jest - nie gorszym od wielu badaczy - odkrywcą praw życia, nauczycielem precyzyjnego myślenia. Zastanowiło mnie także, iż wykonawca roli Orgona, ośmieszając go, potrafił jednak zachować ludzką jego godnośc. Mimo licznych usterek, (które nie trudno dostrzec) przedstawienie to spełniło rolę wychowawczą. Społeczna praca zespołu, jego wyjazdy do różnych miejscowości zdawałyby się diagnozę tę potwierdzać; o tym świadczy umiejętność pogodzenia pracy w zespole z tempem nauki przedegzaminacyjnej''. '''(L. Baranowski, ''O studenckich zespolach dramatycznych'', „Teatr” 1953 nr 12, s.10)'''
<br/><br/>
<br/><br/>


Linia 20: Linia 21:
Mimo pozytywnej oceny, jurorzy - przedstawiciele ZSP i redakcji „Życia Warszawy” - nie zakwalifikowali przedstawienia do udziału w Festiwalu Studenckich Zespołów i Grup Artystycznych. W uzasadnieniu stwierdzono, że treść sztuki nie odpowiada tematyce wymaganej dla grup amatorskich. W dowód uznania jury nagrodziło Zespół Dramatyczny kompletem dzieł Moliera.
Mimo pozytywnej oceny, jurorzy - przedstawiciele ZSP i redakcji „Życia Warszawy” - nie zakwalifikowali przedstawienia do udziału w Festiwalu Studenckich Zespołów i Grup Artystycznych. W uzasadnieniu stwierdzono, że treść sztuki nie odpowiada tematyce wymaganej dla grup amatorskich. W dowód uznania jury nagrodziło Zespół Dramatyczny kompletem dzieł Moliera.
<br/><br/>
<br/><br/>
== Bibliografia==
* Ludwik Baranowski, ''O studenckich zespołach dramatycznych'', „Teatr” 1953 nr 12, s.10


== Źródła ==
==== Bibliografia ====
* Ludwik Baranowski, ''O studenckich zespolach dramatycznych'', „Teatr” 1953 nr 12, s.10
==== Inne ====
==== Inne ====
* Materiały ze zbiorów [[User:Andriusza|Andrzeja Androchowicza]]
* Materiały ze zbiorów [[User:Andriusza|Andrzeja Androchowicza]]
Linia 31: Linia 31:
[[Kategoria:Przedstawienia teatralne]]
[[Kategoria:Przedstawienia teatralne]]
[[Kategoria:Rok 2015]]
[[Kategoria:Rok 2015]]
[[Kategoria:Pomeranica]]
[[Kategoria:Szczecin]]
[[Kategoria:Pomeranica - Teatr]]
[[Kategoria:Pomeranica - Kultura]]
{{RedaktorP|[[User:Duluni|Sylwia Wesołowska]]}}

Aktualna wersja na dzień 23:35, 19 sie 2017

Nowy świętoszek – sztuka w wykonaniu Zespółu Dramatycznego przy Wyższej Szkole Ekonomicznej w Szczecinie Ze spektaklem zespół wystąpił m.in. w Stargardzie Szczecińskim, Myśliborzu i Pyrzycach.

O spektaklu

Krzysztof Gaertig - odtwórca roli Orgona w Nowym świętoszku

NOWY ŚWIĘTOSZEK

  • autorzy: Stanisław Dygat i Jan Kott
  • reżyseria: Barbara Jurewicz
  • opieka artystyczna: Marian Godlewski
  • obsada: Kazimierz Kusiak (Świętoszek), Krzysztof Gaertig (Orgon), Hanna Juss (Pani Parnelle), J. Krasucki (Pan Zgoda), Maciej Daszewski (Molier w prologu, Milicjant), J. Stankiewicz (Elmira), Cezary Czekuć (Damis), K. Jaskuła (Doryna), kol. Daszkowski (Walery), Cz. Popławska (Marianna), Czerwiński / Edmund Michalski (Kleant)
  • premiera: 15 lutego 1953



Z prasy

  • (...) Przegląd zespołów studenckich rozpoczęliśmy od Szczecina. (...) Ciekawie przedstawia się praca dramatycznego zespołu Wyższej Szkoły Ekonomicznej. Dziewczęta i chłopcy tej uczelni, która się w przyszłym roku przekształci na jedną z nielicznych w Europie Akademii Transportu, inteligentnie i bystro patrzą na otaczające życie. Doznali oni pomocy ze strony szczecińskiego teatru: gorąco się nimi zajęła absolwentka Wyższej Szkoły Teatralnej w Warszawie, obecnie aktorka szczecińska, Barbara Jurewicz. Młodzi ekonomiści szczecińscy wybrali Nowego świętoszka Kotta i Dygata. Ciekawe, że umieli lekko i swobodnie podać dowcip tej komedyjki, umiejętnie prowadząc dialog. Zjawisko obłudy, nadużywania idei dla ciemnych i osobistych celów, poprowadziło ekonomistów szczecińskich poprze te sztukę do jej wielkiego patrona, Moliera. I zrozumieli członkowie zespołu, że twórca Tartuffa i Mizantropa jest - nie gorszym od wielu badaczy - odkrywcą praw życia, nauczycielem precyzyjnego myślenia. Zastanowiło mnie także, iż wykonawca roli Orgona, ośmieszając go, potrafił jednak zachować ludzką jego godnośc. Mimo licznych usterek, (które nie trudno dostrzec) przedstawienie to spełniło rolę wychowawczą. Społeczna praca zespołu, jego wyjazdy do różnych miejscowości zdawałyby się diagnozę tę potwierdzać; o tym świadczy umiejętność pogodzenia pracy w zespole z tempem nauki przedegzaminacyjnej. (L. Baranowski, O studenckich zespolach dramatycznych, „Teatr” 1953 nr 12, s.10)



Ciekawostki

Mimo pozytywnej oceny, jurorzy - przedstawiciele ZSP i redakcji „Życia Warszawy” - nie zakwalifikowali przedstawienia do udziału w Festiwalu Studenckich Zespołów i Grup Artystycznych. W uzasadnieniu stwierdzono, że treść sztuki nie odpowiada tematyce wymaganej dla grup amatorskich. W dowód uznania jury nagrodziło Zespół Dramatyczny kompletem dzieł Moliera.

Bibliografia

  • Ludwik Baranowski, O studenckich zespołach dramatycznych, „Teatr” 1953 nr 12, s.10

Inne




Logo pomeranica.jpg
Autor opracowania: Andrzej Androchowicz