Sylwester Czosnowski
Sylwester Czosnowski | |||
dyrygent, kompozytor, dyrektor teatru | |||
| |||
Data urodzenia | 2 grudnia 1908 | ||
Miejsce urodzenia | Płock | ||
Data śmierci | 4 stycznia 1970 | ||
Miejsce śmierci | Warszawa | ||
Miejsce spoczynku | Cmentarz Powązkowski w Warszawie | ||
Sylwester Czosnowski (1908-1970) – dyrygent, kompozytor, dyrektor teatru Komedia Muzyczna w Szczecinie, pedagog
Życiorys
Sylwester Czosnowski urodził się 2 grudnia 1908 roku w Płocku w rodzinie muzyka Ignacego Czosnowskiego i Kamili z Moszczyńskich. Początkowo uczył się w szkole muzycznej w Płocku. W latach 1922-1929 kształcił się w konserwatorium w Wilnie pod kierunkiem Eugeniusza Dziewulskiego (teoria i kompozycja) i Adama Wyleżyńskiego (dyrygentura). W latach 1929-1931 studiował w Państwowym Konserwatorium Muzycznym w Katowicach u Milana Zuny (dyrygentura) i Witolda Friemanna (kompozycja). W latach 1929-1931 odbył praktykę kapelmistrzowską w Operze w Katowicach. W 1932 roku podjął współpracę ze Stowarzyszeniem Polska Opera Ludowa. W tym samym roku rozpoczął odbywanie rocznej służby wojskowej.
W latach 1933-1936 był wykładowcą w konserwatorium w Wilnie. Współpracował jako dyrygent orkiestry z lokalną rozgłośnią PR. Sporadycznie dyrygował i przygotowywał ilustrację muzyczną dla Teatru Miejskiego w Wilnie, m.in. do Hamleta (1934). Był też dyrygentem Wileńskiej Orkiestry Kameralnej.
W 1936 roku w ramach stypendium ufundowanego przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego wyjechał do Paryża, gdzie odbył uzupełniające studia muzyczne u Nadii Boulanger (kompozycja) i Philippe Gauberta (dyrygentura). W stolicy Francji działał w Stowarzyszeniu Młodych Muzyków Polaków. Zorganizował również zespół wokalno-taneczny, z którym występował we Francji, Szwajcarii i Włoszech. Swoje wrażenia opisał w artykule Wrażenia z Paryża zamieszczonym w „Śląskich Wiadomościach Muzycznych” nr 5 z maja 1938 roku.
W 1938 roku założył Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Brześciu nad Bugiem, której został dyrektorem. Zorganizował też chór i orkiestrę symfoniczną. W sezonach letnich 1938 i 1939 dyrygował gościnnie przedstawieniami Polskiej Opery Ludowej w Teatrze na Wyspie w warszawskich Łazienkach.
Wojna zastała go we Lwowie. W latach 1940-1941 był profesorem w Konserwatorium Lwowskim. Współpracował także z Polskim Teatrem Dramatycznym, w którym w sez. 1940/1941 był kierownikiem muzycznym. Opracował muzycznie Krakowiaków i Górali W. Bogusławskiego, ostatnią premierę tego teatru przed wkroczeniem wojsk niemieckich do Lwowa w czerwcu 1941 roku. Podczas okupacji pracował w fabryce marmolady we Lwowie. Zajmował sie także komponowaniem. Dorywczo dyrygował. Od sierpnia 1944 roku ponownie został kierownikiem muzycznym i dyrygentem Polskiego Teatru Dramatycznego we Lwowie. Równocześnie wykładał podstawy muzyki w studium przy tym teatrze. Komponował też (lub był autorem opracowań) muzykę do przedstawień: Burmistrz Stylmondu, Cały dzień bez kłamstwa, Mąż i żona, Misja Mr. Perkinsa do kraju bolszewików, Moja siostra i ja, Wesele. W sierpniu 1945 roku, po przeniesieniu się Teatru Polskiego do Katowic, wspólnie z grupą pozostałych we Lwowie aktorów, muzyków i tancerzy, zorganizował przy poparciu Związku Patriotów Polskich Teatr Małych Form „Miniatury”. Stanął na jego czele wspólnie z Kazimierzem Bajonem. W grudniu wszedł w skład Rady Teatralnej, która odtąd miała się kolektywnie zajmować kierowaniem zespołem. Ponadto został wytypowany do prowadzenia rozmów z władzami na temat repatriacji teatru do Polski.
Latem 1946 roku, decyzją ówczesnego dyrektora ministerialnego Departamentu Teatru, Michała Rusinka, oraz po otrzymaniu stosownej dyrektorskiej koncesji wydanej przez ZASP, wraz z zespołem repatriował się do Szczecina. Do miasta przybył 25 czerwca. Po wyjeździe Bronisława Skąpskiego do Słupska, w dniu 1 września przejął z zespołem budynek przy ul. Swarożyca 5. Objął dyrekcję teatru. Został także kierownikiem artystycznym i dyrygentem tej sceny. Zmienił także nazwę zespołu na Teatr Komedia Muzyczna. Działalność sceny zainaugurował programem składanym Na falach Odry w reżyserii Henryka Lotara. Miesiąc później wystawił Przeprowadzkę K.H. Rostworowskiego w reżyserii Jerzego Śliwińskiego, spektakl który wywołał żywe reakcje widowni i długotrwałą polemikę prasową. Ze względu na skromne subwencje i długi, w które popadał zespół, był zmuszony do wystawiania w teatrze repertuaru lekkiego, który często budził wśród widzów kontrowersje. Walcząc o dobre imię zespołu, sprowadził do Szczecina grono znakomitych aktorów, m.in. Marię Malicką, Zdzisława Karczewskiego, Artura Młodnickiego, Władysława Stomę. W październiku 1947 roku zmienił nazwę Komedii Muzycznej na Teatr Polski. Teatrem tym kierował do 20 września 1948 roku. W czasie jego dyrekcji zespół dał 40 premier dla niemal ćwierćmilionowej widowni. W 1948 roku, w wyniku ciężkiego wypadku, stracił nogę. Po długim leczeniu opuścił Szczecin i przeniósł się do Warszawy. Po jego wyjeździe przystąpiono do upaństwowienia teatru, w wyniku czego powstał Państwowy Teatr Polski.
W Warszawie został kierownikiem muzycznym Ludowego Teatru Muzycznego (1950-1952) i dyrygentem orkiestry symfonicznej Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Był także dyrygentem w Centralnym Zespole Artystycznym Wojska Polskiego. (1952-1954, 1962-1966). W sez. 1958/59 był dyrektorem i kierownikiem artystycznym operetkowego Teatru Muzycznego na warszawskiej Pradze. Przygotował m.in. premiery Jadzi wdowy, Hrabiego Luksemburga, Wiktorii i jej huzara.
Komponował poematy symfoniczne, utwory kameralne, muzykę do Baletu żołnierskiego i do sceny baletowej Dożynki. Pisał muzykę ilustracyjną do licznych przedstawień teatralnych oraz filmów dokumentalnych Kierunek - Nowa Huta! (1951 - tylko dyrygent), Zbójnicki (1956), Powstanie styczniowe (1962 - także dyrygent), Romuald Traugutt (1967). Instrumentował również muzykę ludową.
Był trzykrotnie żonaty. Z Marią z Olszewskich, aktorką Bogusławą Michną (ślub w 1944), i z Haliną Baranówną.
Zmarł 4 stycznia 1970 roku w Warszawie (wg innych źródeł, m.in. Encyklopedii muzycznej PWM, zmarł 9 lutego). Jest pochowany na Cmentarzu Powązkowskim.
Twórczość teatralna (Szczecin)
Tytuł | Autor | Reżyseria | Forma twórczości | Postać | Teatr | Data premiery |
---|---|---|---|---|---|---|
Na falach Odry | program składany | Henryk Lotar | dyrygent | Komedia Muzyczna | 1 września 1946 | |
Rozkoszna dziewczyna | Ralf Benatzky | Jerzy Śliwiński | dyrygent | Komedia Muzyczna | 25 października 1946 | |
Gałganek | Dario Niccodemi | Gustaw Rasiński | dyrygent | Komedia Muzyczna | 22 listopada 1946 | |
Moja siostra i ja | Georges Berr, Louis Verneuil | Sylwester Czosnowski | reżyseria, opracowanie muzyczne | Komedia Muzyczna | 10 grudnia 1946 | |
Mąż pognębiony | Molière | Henryk Lotar | muzyka | Komedia Muzyczna | 20 marca 1947 | |
Moja żona Penelopa | Zdzisław Gozdawa, Wacław Stępień | Artur Młodnicki | obsada aktorska | Dyrektor teatru | Komedia Muzyczna | 31 maja 1947 |
Dwa teatry | Jerzy Szaniawski | Zdzisław Karczewski | ilustracja muzyczna | Komedia Muzyczna | 24 czerwca 1947 | |
Przyjaciel nadejdzie wieczorem | Jacques Companeez, Yvan Noe | Henryk Lotar | muzyka | Teatr Polski | 31 stycznia 1948 | |
Bosman z „Bajki” | Roman Długosz, Edward Maszewski | Emil Chaberski | muzyka | Państwowe Teatry Dramatyczne (Teatr Polski) | 29 stycznia 1954 |
Bibliografia
- Władysław Daniszewski, Szczecińskie teatry dramatyczne w: Teatry dramatyczne w Szczecinie (pod red. Danuty Piotrowskiej), Wyd. Artystyczno-Graficzne RSW „Prasa”, Poznań 1965
- Encyklopedia muzyczna PWM t. II c-d (pod red. Elżbiety Dziębowskiej, autor hasła Wojciech Nowik), Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1984
- Encyklopedia Szczecina t. I A-O (pod red. Tadeusza Białeckiego, autor hasła Ryszard Markow), Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 1999
- Ryszard Markow, Teatr Czosnowskiego. Lwów - Szczecin 1945-1948 (przewodnik po wystawie), Klub „Kierunki” Stowarzyszenia PAX, Szczecin 1985
- Słownik biograficzny teatru polskiego 1900-1980 t. II, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1994
Inne źródła
- Strona internetowa Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie