Wyspa Pucka: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Pomorza Zachodniego - pomeranica.pl
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
m (1 wersja)
 
Linia 1: Linia 1:
 
 
    {{Wyspa infobox
 
    {{Wyspa infobox
 
  | wyspa_nazwa = Wyspa Pucka
 
  | wyspa_nazwa = Wyspa Pucka
Linia 12: Linia 11:
 
}}
 
}}
 
  {{zwiki}}
 
  {{zwiki}}
  {{koordynaty|53|24||N|014|34||E|umieść=na górze}}
+
 
 
'''Wyspa Pucka''' (niem.''Vorbruch'') – wyspa rzeczna w [[Szczecin]]ie na [[Międzyodrze|Międzyodrzu]]. Administracyjnie leży w dzielnicy [[Śródmieście]] i daje nazwę osiedlu [[Międzyodrze-Wyspa Pucka]].  
 
'''Wyspa Pucka''' (niem.''Vorbruch'') – wyspa rzeczna w [[Szczecin]]ie na [[Międzyodrze|Międzyodrzu]]. Administracyjnie leży w dzielnicy [[Śródmieście]] i daje nazwę osiedlu [[Międzyodrze-Wyspa Pucka]].  
  
 
Otoczona jest wodami [[Przekop Parnicki|Przekopu Parnickiego]], [[Odra Zachodnia|Odry Zachodniej]], [[Regaliczka|Regaliczki]], [[Jezioro Portowe|Jeziora Portowego]] i [[Kanał Rybny|Kanału Rybnego]]. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części [[Zaleskie Łęgi|Zaleskich Łęgów]]. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od [[Wyspa Zielona|Wyspy Zielonej]]. Drogowy [[most nad Kanałem Rybnym]] (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądem{{koordynaty|53|23|03|N|14|32|24|E|umieść=w tekście}}, jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie [[grobla komunikacyjna|grobli]].  
 
Otoczona jest wodami [[Przekop Parnicki|Przekopu Parnickiego]], [[Odra Zachodnia|Odry Zachodniej]], [[Regaliczka|Regaliczki]], [[Jezioro Portowe|Jeziora Portowego]] i [[Kanał Rybny|Kanału Rybnego]]. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części [[Zaleskie Łęgi|Zaleskich Łęgów]]. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od [[Wyspa Zielona|Wyspy Zielonej]]. Drogowy [[most nad Kanałem Rybnym]] (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądem{{koordynaty|53|23|03|N|14|32|24|E|umieść=w tekście}}, jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie [[grobla komunikacyjna|grobli]].  
  
Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą[http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=790 Galeria fotografii przedwojennej Wyspy Puckiej w Portalu Miłośników Dawnego Szczecina ''sedina.pl'']. Wyspa zajęta jest głównie przez [[ogrody działkowe]] w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, [[mokradła]] i [[trzcinowisko|trzcinowiska]].  
+
Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą<ref>[http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=790 Galeria fotografii przedwojennej Wyspy Puckiej w Portalu Miłośników Dawnego Szczecina ''sedina.pl'']</ref>. Wyspa zajęta jest głównie przez [[ogrody działkowe]] w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska.  
  
Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od [[10 lutego]] [[1968]] – uruchomiona została wówczas linia [[M]] (bądź MB) obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. [[30 maja]] [[1981]] Nysy zostały zastąpione Jelczami 080 a numer linii zmieniono na obowiązujący do dziś – [nr [[52]]. Ostatnia zmiana zaszła [[11 maja]] [[1984]] roku, kiedy to autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowej [[Pętla przy Marynarskiej|pętli przy ul. Marynarskiej]][http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=linia52 Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji – Linia 52: Tkacka-Wyspa Pucka].  
+
Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od [[10 lutego]] [[1968]] – uruchomiona została wówczas linia [[M]] (bądź MB) obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. [[30 maja]] [[1981]] Nysy zostały zastąpione Jelczami 080 a numer linii zmieniono na obowiązujący do dziś – [nr [[52]]. Ostatnia zmiana zaszła [[11 maja]] [[1984]] roku, kiedy to autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowej [[Pętla przy Marynarskiej|pętli przy ul. Marynarskiej]]<ref>[http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=linia52 Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji – Linia 52: Tkacka-Wyspa Pucka]</ref>.  
  
 
{{przypisy|stopień= ====}}
 
{{przypisy|stopień= ====}}
  
[[Kategoria:Wyspy]][[Kategoria:Wyspy check]]
+
[[Kategoria:Wyspy]]
 
  {{DEFAULTSORT:Pucka, Wyspa}}
 
  {{DEFAULTSORT:Pucka, Wyspa}}

Wersja z 00:34, 3 gru 2010

Wyspa Pucka
Wyspa Pucka
Zrób zdjęcie tego miejsca: Pomóż nam
Nazwa niemiecka Vorbruch
Akwen


Wikipedia.jpg
Artykuł może zawierać treści pochodzące z Wikipedii.


Wyspa Pucka (niem.Vorbruch) – wyspa rzeczna w Szczecinie na Międzyodrzu. Administracyjnie leży w dzielnicy Śródmieście i daje nazwę osiedlu Międzyodrze-Wyspa Pucka.

Otoczona jest wodami Przekopu Parnickiego, Odry Zachodniej, Regaliczki, Jeziora Portowego i Kanału Rybnego. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części Zaleskich Łęgów. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od Wyspy Zielonej. Drogowy most nad Kanałem Rybnym (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądemGeolokalizacja: 53,23 , jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie grobli.

Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą[1]. Wyspa zajęta jest głównie przez ogrody działkowe w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska.

Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od 10 lutego 1968 – uruchomiona została wówczas linia M (bądź MB) obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. 30 maja 1981 Nysy zostały zastąpione Jelczami 080 a numer linii zmieniono na obowiązujący do dziś – [nr 52. Ostatnia zmiana zaszła 11 maja 1984 roku, kiedy to autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowej pętli przy ul. Marynarskiej[2].

Przypisy