Wyspa Pucka: Różnice pomiędzy wersjami
Linia 11: | Linia 11: | ||
'''Wyspa Pucka''' (także ''Regalickie Łęgi'', niem.''Vorbruch'') – wyspa rzeczna na [[Międzyodrze|Międzyodrzu]]. Administracyjnie leży w dzielnicy [[Śródmieście]] i daje nazwę osiedlu [[Międzyodrze-Wyspa Pucka]]. Otoczona jest wodami [[Przekop Parnicki|Przekopu Parnickiego]], [[Odra Zachodnia|Odry Zachodniej]], [[Regaliczka|Regaliczki]], [[Jezioro Portowe|Jeziora Portowego]] i [[Kanał Rybny|Kanału Rybnego]]. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części [[Zaleskie Łęgi|Zaleskich Łęgów]]. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od [[Wyspa Zielona|Wyspy Zielonej]]. Drogowy [[most nad Kanałem Rybnym]] (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądem, jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie grobli. Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą<ref>[http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=790 Galeria fotografii przedwojennej Wyspy Puckiej w Portalu Miłośników Dawnego Szczecina ''sedina.pl'']</ref>. Wyspa zajęta jest głównie przez [[ogrody działkowe]] w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska. | '''Wyspa Pucka''' (także ''Regalickie Łęgi'', niem.''Vorbruch'') – wyspa rzeczna na [[Międzyodrze|Międzyodrzu]]. Administracyjnie leży w dzielnicy [[Śródmieście]] i daje nazwę osiedlu [[Międzyodrze-Wyspa Pucka]]. Otoczona jest wodami [[Przekop Parnicki|Przekopu Parnickiego]], [[Odra Zachodnia|Odry Zachodniej]], [[Regaliczka|Regaliczki]], [[Jezioro Portowe|Jeziora Portowego]] i [[Kanał Rybny|Kanału Rybnego]]. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części [[Zaleskie Łęgi|Zaleskich Łęgów]]. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od [[Wyspa Zielona|Wyspy Zielonej]]. Drogowy [[most nad Kanałem Rybnym]] (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądem, jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie grobli. Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą<ref>[http://sedina.pl/galeria/thumbnails.php?album=790 Galeria fotografii przedwojennej Wyspy Puckiej w Portalu Miłośników Dawnego Szczecina ''sedina.pl'']</ref>. Wyspa zajęta jest głównie przez [[ogrody działkowe]] w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska. | ||
Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od [[10 lutego]] [[1968]] – uruchomiona została wówczas linia | Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od [[10 lutego]] [[1968]] – uruchomiona została wówczas linia M (bądź MB) obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. [[30 maja]] [[1981]] Nysy zostały zastąpione Jelczami 080 a numer linii zmieniono na obowiązujący do dziś – nr 52. Ostatnia zmiana zaszła [[11 maja]] [[1984]] roku, kiedy to autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowej pętli przy ul. Marynarskiej<ref>[http://www.mkm.szczecin.pl/encyklopedia.php?what=linia52 Encyklopedia Szczecińskiej Komunikacji – Linia 52: Tkacka-Wyspa Pucka]</ref>. | ||
<gallery> | <gallery> |
Aktualna wersja na dzień 14:39, 26 sie 2013
Wyspa Pucka | |||
| |||
Dawna nazwa | Regalickie Łęgi | ||
Nazwa niemiecka | Vorbruch | ||
Akwen |
Wyspa Pucka (także Regalickie Łęgi, niem.Vorbruch) – wyspa rzeczna na Międzyodrzu. Administracyjnie leży w dzielnicy Śródmieście i daje nazwę osiedlu Międzyodrze-Wyspa Pucka. Otoczona jest wodami Przekopu Parnickiego, Odry Zachodniej, Regaliczki, Jeziora Portowego i Kanału Rybnego. Powstała przez wykopanie Kanału Rybnego i Jeziora Portowego w zachodniej części Zaleskich Łęgów. Na zachodzie Przekop Parnicki oddziela ją od Wyspy Zielonej. Drogowy most nad Kanałem Rybnym (zlokalizowany w północnej części) jest jedynym prowadzącym na wyspę. Co prawda na południu wyspy istnieje jeszcze drugie połączenie ze stałym lądem, jednak powstało ono przez zasypanie fragmentu Regaliczki w miejscu, gdzie oddzielała się ona od Odry Zachodniej i utworzenie grobli. Przed rozpoczęciem II wojny światowej na wyspie powstało osiedle mieszkaniowe ze szkołą i kaplicą[1]. Wyspa zajęta jest głównie przez ogrody działkowe w północnej części – pozostała część wyspy to nieużytki, mokradła i trzcinowiska.
Komunikacja zbiorowa z resztą miasta zapewniona jest od 10 lutego 1968 – uruchomiona została wówczas linia M (bądź MB) obsługiwana przez mikrobusy marki Nysa. 30 maja 1981 Nysy zostały zastąpione Jelczami 080 a numer linii zmieniono na obowiązujący do dziś – nr 52. Ostatnia zmiana zaszła 11 maja 1984 roku, kiedy to autobusy zaczęły jeździć na wydłużonej trasie do oddalonej o 800 metrów nowej pętli przy ul. Marynarskiej[2].
Parnica (w tle Wyspa Pucka)
Przypisy
Bibliografia
- Wyspa Pucka W: Wikipedia Otwarta Encyklopedia [online]. [Przeglądany 26 sierpnia 2013]
- Encyklopedia Szczecina. T. 2. Red. Tadeusz Białecki. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, 2000.